Odeslali jste chybně platbu?

Může se to stát každému: zadáte ve svém elektronickém bankovnictví platbu a po odeslání zjistíte, že jste uvedli chybný bankovní účet. Jenže odchozí platbu již nelze zrušit a peníze se vám strhly z účtu. Ještě ale nemusí být všechno ztraceno – přinášíme vám rady, jak získat své peníze zpět.

1. možnost: Platba se vám vrátí

Před odesláním odchozí platby si vždy zkontrolujte správnost údajů. Jestliže jste se uklepli v číslech, jednu číslici nenapsali nebo naopak nějakou číslici přidali, peníze se vám možná samy vrátí nebo z účtu ani neodejdou, neboť číslo účtu nevyhovuje formátu stanovenému Českou národní bankou.



2. možnost: Platbu ihned zrušíte nebo změníte

Pokud jste nastavili den splatnosti platby na další či pozdější den a uvědomíte si svou chybu, platbu můžete zrušit nebo upravit ve svém internetovém bankovnictví. Problém nastává, jestliže se platba již odeslala v den splatnosti a vy na chybu přijdete dodatečně. Jako první ihned zkontaktujte svou banku, aby se pokusila platební příkaz stornovat.

3. možnost: Obraťte se na svou banku

I když platba byla již odeslána, chybně zadaný bankovní účet nemusí existovat a peníze se vám znovu přičtou do 2 až 3 pracovních dnů na váš účet. Co však nastane, jestliže jste peníze odeslali omylem na účet, který skutečně existuje? Opět se jako první obraťte na svou banku, která se stane jakýmsi prostředníkem.

Banka zkontaktuje klienta nebo konkurenční banku

Pokud peníze odešly na účet stejné banky, banka pošle nesprávnému příjemci e-mail či zprávu do internetového bankovnictví, v níž příjemce požádá o navrácení částky na účet odesílatele. Jestliže peníze odešly na účet jiné banky, vaše mateřská banka zkontaktuje banku příjemce peněz a ta požádá svého klienta o zaslání platby zpět.

Nárok na identifikační údaje

O navrácení peněz žádáte přes formulář, který banka odešle do banky příjemce, kterému jste peníze omylem odeslali. Peníze vám ale nemusejí přijít zpět. Po dvou až třech týdnech od zaslání první žádosti vyplňte ve své bance další formulář a banka vám na jeho základě sdělí identifikační údaje majitele účtu, a to za poplatek 250 Kč + 21 % DPH.

Soudní proces

Tím funkce prostředníka pro banku končí. Jestliže se vám nedaří zkontaktovat majitele účtu, budete muset peníze vymáhat právní cestou a majitel účtu bude muset čelit vaší žalobě pro bezdůvodné obohacení. Potíže mohou nastat, když platbu obdrží osoba v exekuci, které se veškeré příjmy z účtu strhávají na úhradu dluhů.

Zachovejte se čestně

Dostanete-li se do situace, že neočekávané peníze přijdou na váš bankovní účet, vyčkejte na žádost o vrácení platby, kterou obdržíte od majitele účtu nebo od jeho banky. Po obdržení této žádosti peníze neprodleně vraťte na účet, z něhož vám přišly.